Kunsteducatie en filosofie kunnen op ieder thema worden ingezet en aansluiten bij de actuele reguliere lessen.
Bijvoorbeeld door het ervaren en beleven van andere tijden en zo de geschiedenis levend maken. Hoe is het om in een bepaalde tijd te leven? Hoe zag het straatbeeld eruit? Welke smaken proefden ze in die tijd en welke kleding droegen ze?
Zo wordt ‘vroeger’ geen ver-van-je-bed-show, maar kruipen ze even in de huid van een Romein of wanen ze zich in de Middeleeuwen.
Bijvoorbeeld:
Teletijd Romeinen
Hoe leefden de Romeinen? Iedere opdracht brengt ons dichter bij een antwoord. Je maakt een Gladiatorzwaard, Romeins geld in een buidel, stoere of sierlijke sieraden, kleurrijke mozaïeken en meer. En tegelijkertijd leer je over het leven in de Romeinse tijd.

Er zijn verschillende thema’s: Het dagelijks leven, De Romeinse stad en Schoonheid en vermaak.
….
….
Ontdekkingsreizen naar kleur
Ontdekkingsreizigers uit alle tijden -van de zijderoute tot de ontdekking van de America’s- namen óók kleuren mee terug naar Europa.
Je maakt kennis met de nieuwe kleuren met hun (soms gekke) verhalen. Wist je bijvoorbeeld dat er tot halverwege vorige eeuw verf werd gemaakt van gemalen mummies?
Hoe maak je verf van deze kleuren en hoe kun je daarmee mensen in een nieuwe wereld iets over jezelf vertellen?
